Ťokovy mýtné omyly: místo veřejné soutěže výmluvy

MF DNES, Jan Sůra - Rok a dva měsíce před vypršením desetileté smlouvy na provoz mýtného systému stále není jasné, kdo bude vybírat peníze za používání dálnic po roce 2016. Regulérně vysoutěžit provozovatele mýtných bran se totiž už teď prakticky nedá stihnout.

Pro vládu a především hnutí ANO, které má resort dopravy na starosti, to není snadná situace. Projekt mýto přebíraly v době, kdy na přípravu řádného tendru bylo času dost. Nyní je jisté, že se nestihne vyhlásit technologicky neutrální soutěž, která by dala šanci i společnostem prosazujícím na rozdíl od Kapsche systém na bázi satelitní technologie. Velmi pravděpodobně se navíc nepodaří ani zadat kontrakt na provoz mýtných bran na pět let. „Loni v půlce roku jsem o soutěži na mýto říkal, že je za pět minut dvanáct. Teď je tři čtvrtě na šest,“ prohlašuje Ondřej Zaoral ze společnosti Inoxive. Zaoral byl před časem několik týdnů členem jednoho z mnoha projektových týmů na mýto, postupně vytvořených ministrem dopravy. Odešel z něj však kvůli nespokojenosti s přístupem ministra. „Od roku 2012 tvrdíme, že je potřeba soutěžit a nic se neděje. Někdo by za to měl už nést odpovědnost,“ upozorňuje prezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala.

Personální problémy

Ministr dopravy Dan Ťok se mimo jiné nedaří v oblasti personalistiky. Prostřídaly se mu už tři projektové týmy, které s prací nepohnuly. Náměstek ministra Ondřej Votruba, který měl mýto zaštítit, z ministerstva dokonce odešel. Letos v červnu pak Ťok přišel s nápadem, že by přípravu tendru zaštítil nově založený státní podnik Cendis, Poslal do něj experty na projektové řízení, ale s nulovou znalostí mýtné problematiky. Po čtyřech měsících už odvolal minulý týden šéfa firmy Josefa Havaše. Důvody stále Ťok neřekl, v České televizi jen uvedl, že se prý Havaš věnoval více zařizování své kanceláře než řízení firmy. I s Cendisem ale Ťok už couvá: původně to měla být firma hlavně pro mýto, dnes se jím nebude vůbec zabývat. „Role Cendisu bude nadále v zastupování ministerstva v přípravě tendru na mýto, jeho úloha bude v řízení a kontrole nad mýtným manažerem,“ řekl v srpnu mluvčí Jakub Stadler. Veřejným tajemstvím je, že se lidé na ministerstvu s lidmi z Cendisu začali nesnášet. Nejen proto, že v Cendisu nejsou tabulkové platy, ale i kvůli zoufalým výkonům této státní firmy, které muselo ministerstvo nejprve zadat pár malých zakázek a posléze poskytnout finanční půjčku, aby měla vůbec na mzdy.

Jedním z důvodů personální krize je značná názorová nestálost současného ministra a jeho plánů, co dál s mýtem. Ještě nedávno si ministr dopravy Dan Ťok stěžoval, že na ministerstvu dopravy není dostatek odborníků na mýto. Stačily dva týdny a ministerstvo je jich zřejmě plné. V půlce října poslal Ťok do vlády materiál, v kterém slibuje vyhlášení soutěže na provozovatele mýta po roce 2016 v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku.

„My teď plnou parou směřujeme k tomu, abysme koncem tohoto roku byli schopni vypsat soutěž na provozovatele stávajícího mýta, které je ve vlastnictví státu. To tady ještě nikdo neudělal a je to připraveno a bude to, já to chci garantovat,“ řekl jen o pár dní později v Otázkách Václava Moravce.


Mýto se zdá široké veřejnosti jako malý problém a i Ťok na začátku svého vstupu do úřadu tvrdil, že mýto není takový problém, jaký se z něj dělá. Zrušil soutěž na projektového manažera. V neděli dokonce řekl, že mu to údajně doporučil šéf Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj. Téměř tutéž zakázku zakázku ale po třičtvrtěroce následného tápání zadal společnosti Deloitte bez jakékoliv soutěže. Ministr dopravy se nakonec obrátil na firmu která radila státu už s první soutěží a Ťoka včera kvůli tomu grilovaly koaliční špičky. Zakázku totiž zadal, aniž by to oznámil dopředu vládě, jak ukládají pravidla pro nadlimitní zakázky zadávané bez výběrového řízení. Zakázku už zkoumá antimonopolní úřad a jeho verdikt se očekává v nejbližších dnech.

To, jak ministerstvo za Ťoka vážně přistupuje k mýtu, ukazuje i četnost jednání s Kapschem. Firma, která je v Česku v roli nepřítele státu, má řadu trumfů v rukou, stát se s ní ale nebaví. Proběhlo pár víceméně formálních jednání, poslední v září. Stát přitom potřebuje s firmou komunikovat kvůli předávání systému případnému vítězi nové soutěže. Ťok již tak velké zdržení s mýtem ještě prohloubil. Od vlády přesto získal v září další tři roky na přípravu velké technologicky neutrální soutěže. Pokud přípravy dál poběží současným tempem, již nyní hrozí, že ani tato veřejná soutěž se nestihne vypsat včas.

Velké problémy ale může mít už s „malým“ tendrem na provoz mýtných bran. Termíny jsou tak napnuté, že státu nemusí zbýt nic jiného než porušit zákon a podepsat s Kapschem prodloužení kontraktu.
MF DNES se snažila přes tři týdny získat názor na vývoj zakázky kolem mýta i od premiéra Bohuslava Sobotky. Ani po několika urgencích neodpověděl.

Čtěte dále