Příprava soutěže na provoz mýta se během roku nikam neposunula

ČTK, T. Cafourek - Mýtný systém bude další řadu měsíců spravovat bez výběrového řízení společnost Kapsch. Ministerstvo dopravy během letošního roku přišlo s celou řadou řešení, která se ale nakonec nerealizovala. Příprava soutěže na výběr mýtného se proto za letošek nikam neposunula.

Jedinou hmatatelnou změnou je rozdělení soutěže na dvě části, na menší soutěž o tříletou správu mýtných bran a hlavní navazující tendr na následný desetiletý provoz.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) přebíral na konci loňského roku od svého předchůdce Antonína Prachaře soutěž na poradenství pro vypracování tendru na desetiletý provoz mýta poté, co na konci roku 2016 vyprší smlouva se současným dodavatelem, společností Kapsch. Tuto soutěž ale nový šéf resortu obratem zrušil s odůvodněním, že je nepovedená a že se ministerstvo obejde bez poradce.

V dubnu po několikaměsíčním působení expertního týmu složeného z úředníků a externích poradců nicméně Ťok připustil, že se příprava tendru nestíhá a že bude nutné současnou smlouvu s Kapschem alespoň o dva roky prodloužit. S tím ale zásadně nesouhlasili vládní koaliční partneři, zejména sociální demokraté. Ministr jmenovaný za ANO pak svá vyjádření změnil a až do druhé poloviny prosince tvrdil, že je možné stihnout alespoň soutěž na správu stávajícího mikrovlnného systému.

S tím rovněž počítá poslední usnesení vlády z letošního listopadu, které předpokládá vypsání výběrového řízení v prvním čtvrtletí příštího roku a s podpisem smlouvy s vítězem soutěže v říjnu. Nový správce mýta by pak měl tři měsíce na převzetí technologie od Kapsche a zacvičení vlastních zaměstnanců v tomto systému.

Na konci prosince ale bylo opět vše jinak. Ministerstvo dopravy na základě analýzy společnosti Deloitte připustilo, že tříměsíční doba na zaškolení nového správce systému zdaleka nestačí, a že bude nutné oprášit myšlenku na prodloužení smlouvy s Kapschem. Minimální dobu, na kterou úřad navrhl zadat správu systému této původem rakouské společnosti bez soutěže, stanovilo ministerstvo na rok a čtvrt.

Problematická je ale i zakázka na poradenství se společností Deloitte. Ministerstvo dopravy ji uzavřelo bez výběrového řízení, což se také setkalo s kritikou koaličních partnerů a zakázkou se začal zabývat i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Zadání zakázky této společnosti Ťok zdůvodňoval tím, že zaměstnanci ministerstva nejsou bez pomoci schopní soutěž na provoz mýtného systému připravit. Fakticky tím ale popřel své původní vyjádření, že úřad přípravu zvládne bez externího poradce.

Zajímavými proměnami prošel i expertní poradní tým ministra dopravy k mýtu, který se během první poloviny roku opakovaně personálně proměnil, aby část externích poradců z posledního složení týmu přešla do nově zřízené podřízené organizace Cendis. Původně měla na starosti přípravu mýta a IT zakázky v působnosti ministerstva dopravy. Po předání kompetencí v oblasti mýta společnosti Deloitte ale i tento útvar o možnost ovlivňovat přípravy tendru na mýtné po několika měsících fungování přišel.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za téměř devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát Kapschi a jeho subdodavatelů vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.

Čtěte dále