Palubní jednotky už místy dochází, musí se převážet

Deníky - Speciální týmy mýtného systému brázdí republiku a převáží mezi jednotlivými distribučnímu místy palubní jednotky (OBU). Někde jich je ještě dostatek, jinde – zejména kolem hraničních přechodů ale už začaly docházet. „Tento týden jsme se dostali s jednotkami až na dno našich zásob. Nevěděli jsme, co budeme druhý den řidičům kamionů vydávat,” říká Jana Gajošová z distribučního místa na hraničním přechodě Lanžhot.

Každý kamion pohybující se na zpoplatněných silnicích v České republice musí být palubní jednotkou pro platbu mýta povinně vybaven. Podle Karla Feixe, generálního ředitele mýtného provozovatele Kapsch, by nedostatek OBU zbytečně znevěrohodnil devět let bezvadně fungující český mýtný systém. „Nedovedu si představit, co bychom říkali řidičům, kdyby nám jednotky došly a oni by tak podle zákona nemohli pokračovat po dálnici do republiky,” souhlasí Jana Gajošová.

Problém s palubními jednotkami způsobil především zvýšený zájem dopravců – v souvislosti s rostoucí ekonomikou se totiž zvyšuje i počet kamionů platících na tuzemských dálnicích mýtné. Nákup nových 54000 jednotek pro výběr mýta však schválila vláda teprve začátkem listopadu. Nové mýtné krabičky zadala společnost Kapsch ihned poté do výroby, na dodávku má ale 12 týdnů. „Požádali jsme v továrně pro Česko o nejvyšší prioritu, nicméně celou situaci zkomplikovaly nejen vánoční svátky, hardwarová i softwarová unikátnost OBU pro každou zemi, ale také vytíženost linek – aktuálně závod Kapsche vyrábí elektronická mýtná zařízení nejen pro své evropské projekty, ale i pro Rusko, Austrálii, Chile nebo USA,“ dodal Karel Feix.

Společnosti Kapsch se před koncem prosince podařilo zajistit pro Česko alespoň 3600 palubních jednotek, které pomohly překlenout kritické období přelomu roku.„Nebylo za tím jen úsilí, ale také naše zvýšené náklady. Podařilo senám vtlačit přednostně do napjatého výrobního plánu v naší rakouské továrně vždy alespoň malý počet jednotek,” vysvětlil Karel Feix z Kapsche. Převážení palubních jednotek mezi distribučními místy spolu s náhradními dodávkami OBU pomáhá v kritickém období, než v únoru do republiky doputují řádně objednané mýtné jednotky.

 

Čtěte dále