Komentátor Pečinka: Mýto jako stigma

KOMENTÁŘ BOHUMILA PEČINKY - Slovem stigma se většinou rozumí znamení hanby, které si člověk nebo věc nese s sebou. V Česku tak jde označit mýtný systém, z něhož se spolufinancuje dopravní infrastruktura. ZE ZPŮSOBU VÝBĚRU PENĚZ za průjezdy nákladních aut a kamiónů se v České republice postupně stává velké politikum, jež se může obrátit proti Sobotkově vládě.

ROK 2023 

Mýto je politickou rozbuškou ze dvou důvodů. Leden 2023 bude prvním rokem, kdy Česká republika nezíská tzv. evropské peníze na dopravní infrastrukturu. Dodnes to ročně bylo 25–40 miliard korun. Ty zakrývaly jednu podstatnou věc: český dopravní systém nebyl po listopadu 1989 transformován a žádná z vlád nenašla obchodní model, který by dopravě zajistil stabilní přísun peněz bez ohledu na politické výkyvy.

Dokonce i výnosy ze současného mýtného systému neslouží jako přímý zdroj na rozvoj silnic a dálnic, ale coby daň, jež spadne do státního rozpočtu a může nebo nemusí přitéct zpět do dopravy. V éře tzv. evropských peněz tento antisystém zachraňovaly dotace z Bruselu. Po roce 2023 bude doprava závislá čistě na politické blahovůli. Na tom se ovšem nedají založit širší investice a strategický rozvoj. Ministerstvo dopravy zůstává posledním komunisticky fungujícím ministerstvem, jen bez komunistů.

JAK DÁL?

Do toho vstoupil aktuální problém s mýtem. Rakouské firmě Kapsch totiž vyprší koncem roku 2016 desetiletá smlouva na provozování mýtného systému, přinášející státnímu rozpočtu v průměru osm miliard korun. Sobotkova vláda si už v době vzniku dala za úkol vyhlásit otevřené výběrové řízení na nového provozovatele. Vypsat tak rozsáhlou soutěž, založenou na obrovské projektové dokumentaci, však bylo nad síly nejdříve ministra dopravy Prachaře (ANO) a nakonec i jeho nástupce Ťoka (ANO). Navzdory tomu, že ještě v srpnu 2015 přijala vláda usnesení, v němž s výběrovým řízením počítá. Ministr Ťok to však už koncem prosince odpískal a začal nahlas hovořit o prodloužení smlouvy firmě Kapsch. U tak obrovské zakázky to nejde bez porušení právních předpisů a sankcí ze strany českých i evropských institucí. Do toho samotný Kapsch kritizuje vládu za to, jak je nepředvídatelný obchodní partner a že musí mít jasno do konce února 2016, jestli má být schopen systém provozovat i po roce 2017.

V Babišově hnutí ANO se okamžitě vyrojili přinejmenším tři Ťokovi nástupci (Kolovratník, Volný, Čížek), což situaci moc neřeší. I oni by přišli do odborně neschopného prostředí ministerstva a dopadli by jako jejich předchůdce. Idea otevřené soutěže na mýtný systém tedy padla a s ní i všechna standardní řešení. Co dál?

V prvé řadě se k celé věci musí konečně vyjádřit premiér Sobotka. Nové mýto je jeden z pilotních projektů jeho vlády, takže se nemůže tvářit, že se ho to vlastně až tak netýká. Také je na něm příliš vidět, jak ho těší, že má Babiš ve svém resortu další manažerský problém. Vtip je v tom, že jeho vláda přijala tolik deklarací a usnesení o mýtném systému, že je to dnes jak Babišův, tak Sobotkův problém. Dnes platí: čím hůře pro ANO, tím hůře pro vládu a český stát. Na téhle rovnici žádný politik nic nevydělal.

FALTÝNKŮV OBRAT

Ještě do konce minulého týdne se hlavní Babišův neoficiální pověřenec pro mýto, šéf poslanců ANO Jaroslav Faltýnek, tvářil, že vystačí s výmluvami na minulé vlády. Když ohledal terén a zjistil, že sedí na tikající bombě, která může celou jeho garnituru obnažit jako bandu amatérů, rozhodl se pro pragmatický tah. Prohlásil, že je schopen přistoupit na návrh parlamentní opozice (ODS, TOP 09 plus podpora KDU-ČSL) vytvořit mimořádný krizový štáb mimo dosah ministra Ťoka. Jeho úkolem by bylo za pomoci nezávislých expertů zajistit, aby se mýto vybíralo i po roce 2017. Jde o to, zlomit stigma, že kdokoli se v minulosti zabýval mýtným systémem, okamžitě se s ním zašpinil a politicky příliš nezískal.

Není jisté, jestli se to podaří, ale zákonodárci a vládní úředníci si mohou říct: Alespoň jsme se o to pokusili. Celý problém mýta má více rovin. Jednak ukazuje na odbornou nezpůsobilost ministerstva dopravy, které zde zůstává jako poslední odvětvové ministerstvo z dob komunismu a jehož zrušení (a začlenění některých sekcí pod širší ministerstvo hospodářství) má větší logiku, než by se mohlo zdát. Z bývalé budovy Husákova ústředního výboru KSČ zřejmě nic podstatného nevzejde, a to nejen v oblasti mýta, ale ani nastavení nového obchodního modelu financování dopravy po roce 2023.

Na řešení kauzy mýto se nakonec ukáže, jestli politické elity úplně neztratily pud sebezáchovy.

 

Čtěte dále