Glosa: Kdo si pořád hraje s českým mýtem?

Petr Kollár, Parlamentnilisty.cz - A stalo se to zase. Vláda ve středu o týden odložila plán ministerstva dopravy na řešení českého mýta po lednu 2017. Zasedání vlády je pro ministra dopravy Ťoka dlouhodobě zakleté. Jakýkoliv jeho bod týkající se mýta je z pořadu jednání pod nejrůznějšími záminkami odsouván, přesouván a oddalován. Ministři mají jistě právo si vyžádat nějakou tu doplňující informaci, ale je záhadou, že se tak pravidelně více než rok děje právě u jednoho z nejvíce horkých témat agendy současné koalice. Čas je totiž právě to jediné, co státu zoufale schází.

Proč je mýto takovým otloukánkem mezi vládními stranami? Premiér Sobotka a jeho partaj mohou mít několik důvodů. Jeden vystihuje klasické rčení, čím hůře koaličnímu partnerovi, tím lépe pro mne. Ministr za ANO Dan Ťok v řešení mýta zkazil co mohl a dal kritikům do rukou desítky argumentů pro svůj pád, uvědomuje si ale premiér, že mýto už dávno není problém Ťoka nebo ANO, ale celé jeho vlády.

O dalším důvodu se špitá v kuloárech už měsíce. Slovensko-česko-kyperská společnost SkyToll, která provozuje slovenské mýto, by ráda převzala i české mýto a k tomu využívá nadstandardních kontaktů do premiérova okolí. Sám premiér Sobotka několikrát zdůraznil, že mu jde hlavně o technologicky otevřené výběrové řízení, kdy dostane šanci i „modernější“ technologie než český mikrovlnný systém. Jinými slovy satelitní technologie, kterou se vybírá mýto na Slovensku.

Dokonce se objevil spiklenecký scénář, podle kterého chce tato firma udržet kolem mýta co nejdéle chaos a na konci roku dotlačit vládu k politickému a trestně-právně neuvěřitelnému kroku, aby využila institutu legislativní nouze a pomocí svého konstitutivního rozhodnutí se silou zákona dala zakázku SkyTollu. Teorii podporuje fakt, že SkyToll tento týden těsně před „odloženou“ vládou rozeslal vrcholným politikům koalice 60stránkovou nabídku k převzetí tuzemského mýta. Přestože jde o technicky i právně nerealizovatelnou marketingovou nabídku plnou nesplnitelných věcí a nesmyslných garancí, vláda se jí možná bude vážně zabývat.

Je přitom nepochopitelné, že stát, navzdory všem pravidlům výběrových řízení, transparentnosti a rovného přístupu, vyjednává s jedinou firmou, která šla právě okolo. Mimochodem když SkyToll Česku nabízí, že bude mýto provozovat výrazně levněji, než Kapsch doposud, měl by vysvětlit, proč se mu to nedaří na Slovensku, kde má 50 procentní provozní náklady, proti českým dvacetiprocentním. Pokud chce zakázku od státu, měl by také jasně odhalit svou majetkovou strukturu a konečné beneficienty. Při rychlém pátrání totiž narazíte jen na řetězec firmiček, které končí někde na Kypru. O údajném angažmá Syneru nebo PPF se novináři mohou jen dohadovat. 

Snad konečně v pondělí vláda akceptuje Ťokův poslední plán na řešení mýta po lednu 2017, který spočívá v tříletém prodloužení provozní smlouvy stávajícímu konsorciu. Sám ministr dopravy přiznává, že pokud tento plán selže, od ledna nebude možné vybírat mýto a dálnice republiky se stanou eldorádem zahraničních kamionů.

Stát je kvůli selhání svých elit nucen pokračovat vybírat mýto bez tendru s Kapschem. Důležitou zprávou ale je, že má reálnou možnost vyjednat si na následující roky mnohem výhodnější podmínky provozování českého mýta, než má dosud. A pak? Hned se začít soustředit na přípravu velkého otevřeného tendru na nové mýto po roce 2020. Ani tady už není příliš času - jeho vítěze bychom totiž měli znát už v roce 2018!

Čtěte dále