Dálniční poplatky na německých dálnicích se zatím odkládají

Čro Sever - Dobré zprávy pro ty, co jezdí do Německa, ať už za nákupy nebo třeba za vánoční atmosférou. Platby za dálnice (mýtné) pro osobní auta na německých dálnicích se odkládají, a to i přesto, že je vlastně spolková vláda v březnu schválila. Důvodem je zásah Evropské komise a Německo tak zůstává vůbec poslední velkou evropskou zemí, která dosavad nezpoplatnila svoje dálnice pro osobní dopravu.

moderátor

Proč má Evropská komise s poplatky za dálnice v Německu problém?

Tomáš KOPECKÝ, redaktor

Tak bezesporu je to dobrá zpráva pro všechny Čechy, kteří do Německa jezdí častěji, hlavně za prací. Ale také pro sezonní návštěvníky oblíbených vánočních trhů a lidí, kteří jezdí do Německa na pravidelné nákupy. Evropské komisi se německý zákon nezdá kvůli možné diskriminaci na základě národnosti ve dvou věcech. První je, že poplatek v podstatě nebudou platit němečtí řidiči, protože si ho budou moci odečíst z daně za vlastnictví vozidla. Druhý problém je podle Evropské komise v nepřiměřeně vysoké ceně za krátkodobé známky. No, a ty si obvykle kupují právě cizinci. Jen připomenu, že desetidenní mýtné by řidiče podle typu vozidla vyšlo na 5 až 15 eur, tedy 140 až 240, pardon, 420 korun. Komise německému ministerstvu dopravy poslala dopis s žádostí, aby svůj záměr vysvětlilo. Je to první krok z několika stupňů procesu, který by mohl teoreticky skončit až u evropského soudu.

 moderátor

No, ale podle německého ministerstva dopravy zatím budou tedy přípravy na spuštění mýta pokračovat dál.

Tomáš KOPECKÝ, redaktor

Ano, je to tak. Německé ministerstvo dopravy podle svého šéfa Alexandera Dobrindta odložilo zavedení mýtného hlavně kvůli právní nejistotě, kterou způsobily kroky Evropské komise vůči Německu. Proto prý v tuto chvíli není možné vypsat výběrová řízení na provozovatele mýtného systému. Výběr provozovatele mýta ale zahájí německá vláda hned poté, co rozsudek v případu vynese Soudní dvůr Evropské unie. Mýtné v chystané podobě neodmítá jen Česká republika, ale další země, které sousedí s Německem, jako je Rakousko a Nizozemsko.

moderátor

Takže jak se říká u nás v Čechách, mýtné nás pravděpodobně čeká, ale výhledově. Jak to bude vypadat s poplatky za užívání německých dálnic dál? V jaké podobě s nimi počítá schválený zákon?

Tomáš KOPECKÝ, redaktor

No, tak na rozdíl od České republiky by Německo nevydávalo dálniční známky, které se lepí na čelní sklo. Systém by měl být elektronický, zaplacení by kontrolovaly mýtné brány snímáním registrační značky. Poplatky by řidiči mohli uhradit po internetu nebo na čerpacích stanicích. Cena ročních i krátkodobých dálničních poplatků bude záviset na ekologické šetrnosti vozidel. U starších automobilů by se ročně mohla vyšplhat až na 130 euro, tedy 3600 korun. Dvouměsíční užívání dálnic by vyšlo na 16 až 30 euro, tedy 440 až 840 korun, desetidenní poplatek by činil, jak už jsem zmínil, 5 až 15 eur. No, a jen pro představu, roční provoz Škody Octavia z roku 2010 s dvoulitrovým dieselovým motorem by vyšel na 100 eur, tedy 2800 korun. Naproti tomu provoz Škody Fabie s benzínovým motorem s objemem 1,2 z roku 2012 by ročně vyšel na 24 eur. Jeden z původních návrhů zákona dokonce počítal se zpoplatněním celé německé silniční sítě. Po protestech obcí v pohraničí ale ministerstvo dopravy ustoupilo a poplatky by se měly odvádět pouze za jízdu po dálnicích.

moderátor

To je tedy informativní, jak to bude s německým mýtným dál, to bude pravděpodobně dlouhodobý proces. V nejbližší době nás nic podobného nečeká. I otázka toho, jak ten zákon bude vypadat po úpravách, je samozřejmě ještě ve hvězdách. V tuto chvíli díky za informace kolegovi Tomáši Kopeckému. A plánovaným dálničním poplatkům u našich sousedů se budeme věnovat i dál. Takže jestli budete poslouchat Český rozhlas Sever, určitě o informace nepřijdete.

Čtěte dále