Nekonečný příběh: Vláda opět odložila rozhodnutí o mýtném

29. února 2016

ČTK - Vláda přerušila jednání o návrhu ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO), ve kterém jeho resort navrhuje prodloužení smlouvy na provoz mýtného se společností Kapsch. K materiálu se kabinet vrátí na jednání příští týden, dnes měli jeho členové výhrady k navrhovanému usnesení, napsal agentuře mluvčí vlády Martin Ayrer.

Zadání zakázky současnému provozovateli systému bez výběrového řízení považuje ministerstvo za krizovou a v současné situaci jedinou možnou variantu. Pokud nevyjde, nebude patrně možné od začátku příštího roku vybírat mýtné, uvedlo ministerstvo v předkládací zprávě, kterou dnes Ťok předložil vládě.

Ministři měli ovšem k materiálu výhrady a rozhodnutí odložili o týden. "Vláda má připomínky k navrženému usnesení, vláda se k materiálu vrátí na příštím jednání," napsal Ayrer v textové zprávě zaslané ČTK.

Ministerstvo dopravy už dříve připustilo, že na otevřené výběrové řízení na nového provozovatele mu nezbývá čas a že jedinou možností je prodloužit smlouvu se stávajícím provozovatelem. Má to ale i svá rizika. Především se ministerstvo obává toho, že mu zadání výběru mýta bez soutěže nepovolí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Zadání bez soutěže chce zdůvodnit technickými problémy, konkrétně chybějící dohodou s Kapschem na spolupráci při předání systému novému provozovateli. O dojednání této dohody se stát snažil od loňského dubna, nyní ale přiznal, že podmínky rakouské společnosti splnit nemůže.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Jen za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.

Pokud stát nebude vybírat mýtné, hrozí kromě stamilionových ztrát měsíčně na nevybraném mýtném i další komplikace, upozornil už dříve expert na problematiku mýtného z poradenské společnosti Inoxive Ondřej Zaoral. Největší hrozbou je především přesycení české dálniční sítě kamiony, pro které bude výpadek mýta znamenat zajímavou finanční úlevu.

Čtěte dále